Bij het aanpassen of vervangen van een brandmeldinstallatie in een gebouw met gebruiksfunctie is het noodzakelijk dat ook gedurende de werkzaamheden de brandveiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd is. Om dit te bereiken heeft Unica Fire Detection een aantal praktische oplossingen beschikbaar.
Tijdens de overgangsfase van het oude naar het nieuwe systeem is het niet altijd mogelijk om het gehele branddetectiesysteem in bedrijf te houden. Om de brandveiligheid toch voldoende te waarborgen kan er dan voor gekozen worden om voor de periode waarin het detectiesysteem niet (geheel) in bedrijf is een brandwacht in te huren of tijdelijke detectie (Digitale brandwacht) te plaatsen. Welke optie er uiteindelijk gekozen moet worden is afhankelijk van een aantal factoren:
Brandwachten hebben als hoofdtaak om iedere vorm van brandgevaar te minimaliseren. Een brandwacht is speciaal opgeleid voor zijn taak en door regelmatig een ronde door het gebouw te maken controleren of er iets aan de hand is. Ook controleert hij of procedures en voorschriften worden nagekomen. In geval van een calamiteit zal hij de ontruiming in gang zetten en de brandweer alarmeren. Daar waar mogelijk en toegestaan zal de brandwacht verdere BHV gerelateerde assistentie verlenen.
De standaard digitale brandwacht bestaat uit een basisstation met 16 draadloze rookmelders. Dit aantal is meestal voldoende om het gedeelte waarin wordt gewerkt te voorzien van gedeeltelijke bewaking. Indien totaal bewaking gewenst / geëist is kan het aantal draadloze rookmelders naar behoefte worden uitgebreid. De draadloze rookmelders worden in het te beveiligen gebied geplaatst en communiceren met het basisstation. Het basisstation wordt aangesloten op de bestaande of nieuwe brandmeldcentrale die de benodigde sturingen activeert en de ontruiming en/of doormelding aanstuurt.
Indien u meer informatie over de mogelijkheden van de dienst (Digitale) brandwacht wil ontvangen, kunt u contact opnemen met onze afdeling contract management: